Během mediačního jednání se mohou objevit určité bloky, které brání jejímu dalšímu pokračování. Úkolem mediátora pak je tyto bloky odstranit. Jaké techniky k tomu nejčastěji používá?
Ocenění stran
První mediační technikou je takzvané ocenění stran. Tímto způsobem u stran konfliktu dochází k posílení jejich vlastní odpovědnosti za řešení situace. Během tohoto momentu mohou klienti poznat, že právě otevřenost a upřímnost je klíčem k nalezení vhodného řešení, se kterým budou všichni zúčastnění spokojeni.
TIP: Absolvujte trénink mediace a naučte se sami používat jednotlivé techniky v praxi.
Práce s tichem
Pokud se během mediace objeví chvíle ticha, rozhodně to neznamená neschopnost či dokonce nevědomost ze strany mediátora. Spíše naopak. Například u rodinných konfliktů může být někdy atmosféra velmi napjatá, a proto mohou strany sporu ocenit možnost se v klidu nadechnout. Mediátor by proto vždy měl vnímat tempo a přizpůsobit se mu.
Výměna rolí
Stranám sporu dále může pomoct, když si pomyslně vymění role. To znamená, že se na celou situaci podívají očima toho druhého. Někdy se mohou díky tomu mnohem lépe zamyslet a vnímat, co vlastně daná situace pro druhého člověka znamená.
BATNA a WATNA
Těmito slovy se v podstatě označuje nejlepší a nejhorší alternativa k vyjednávané dohodě. Během mediace může být vhodné pobavit se o tom, jaká varianta je pro klienty úplně nejlepší a naopak nejhorší.
Spojování stran
Mediátor může přistoupit ke spojování stran, musí si však dát pozor na to, aby to nebylo prováděno příliš horlivě. V takovém případě totiž hrozí, že mediátor překročí míru, jakou je klient schopen do svého vyjednávání vložit.
Popis
Mediátor má také za úkol slovně zachytit a popsat momenty či myšlenky, které se odehrávají na pozadí klientů. Mnohdy jde o situace, které klientům jednoduše unikají.
Více informací ze světa mediace najdete na www.institutpromediaci.cz.